Test: Kia pro_cee'd 1.6 CRDI

tirsdag d. 05. november 2013 22:09
Kunsten både at puste og have mel i munden samtidig, er den nye Kia pro_cee’d ikke nødvendigvis sluppet særlig heldigt fra, men det er ikke ensbetydende med, at der ikke er mange ting, den gør rigtig godt. Blot skal man ikke lade sig narre af det dynamiske ydre. I teknisk forstand er pro_cee’d nemlig identisk med den fem-dørs Kia cee’d. De deler både drivline og undervogn. Og produktionsomkostningerne er holdt nede ved, at man heller ikke har ændret på hverken længde, bredde eller hjulbase. Til gengæld er B-stolpen blevet rykket 22 centimeter tilbage, med det uundgåelige resultat, at dørene er blevet ganske enorme. Derudover er taglinjen sænket med fire centimeter, og man vil sikkert bemærke en række andre unikke detaljer, når man kaster et blik på den bageste del af bilen. Decideret praktisk er den tre-dørs Kia pro_cee’d altså ikke, hvis man sammenligner direkte med dens fodformede søster. For godt nok er bagagerummet lige så stort (380 liter), og benpladsen på bagsæderne nogenlunde den samme, men adgangen dertil forstyrres noget af coupé-formerne. I hvert fald er det forbundet med en del bøvl, at skulle kante sig ind bag forsæderne. Man må acceptere at gå på kompromis en række steder, når ...

Læs hele artiklen på autoaficionado.dk