Den tilbagevendte knaphed

fredag d. 03. januar 2014 17:03
Peugeot har med deres nye 308 forsøgt at rokke ved vores opfattelse af, hvor mange fysiske betjeningselementer man egentlig behøver i en bil, ved at lade en berøringsfølsom skærm overtage en række af de indstillingsmuligheder, der normalt har været knapper til. Det er en udvikling i den rigtige retning, men grænsen for, hvornår funktionaliteten kompromitteres, er hårfin. I det hele taget eksperimenteres der i stigende grad med interaktionen mellem fører og bil. Udgangspunktet er ofte smartphones og tablets, og ikke nok med at disse skal kunne spille sammen med køretøjet; bilproducenterne forsøger også – indtil videre med varierende succes – at overføre deres brugervenlighed til bilernes egne betjeningsenheder. Det sker alt sammen i en forventning om, at vi vil tilbringe en stadig større del af vores hverdag online, og at vores krav til bilernes formåen således vil afspejle denne udvikling. Fordelen ved en basalt set udvidet kørecomputer, er ikke mindst den, at en sådan principielt kan rumme en ubegrænset mængde datainformation, lige fra Twitter- og Angry Birds-applikationer til temperaturjustering af sædevarmen. Hvis en bil fra bunden udvikles til at kunne “styres” gennem en computer, er der snart sagt ingen barrierer for, hvad udviklerne kan lade den være omdrejningspunkt for. I ...

Læs hele artiklen på autoaficionado.dk