CMP holdt skindet på næsen
tirsdag d. 03. februar 2009 08:52
Modified: tir, 02/03/2009 - 09:16ArrayCreated: tir, 02/03/2009 - 08:52Copenhagen Malmö Port fulgte samfundsudviklingen med færre biler og mindre byggemateriel ? men flere containere og trailere opvejede næsten situationen.Bilsalget styrtdykkede og byggeriet gik på stand by. Et billede, der kan nikkes genkendende til i den dansk-svenske havnevirksomhed CMP.Men det lykkedes takket været en ny containerforbindelse og dermed flere containere samt lidt flere trailere at holde nogenlunde fast i godsomsætningen i 2008 ? på 18 millioner tons. Kun én procent under tallet for 2007.
Allerede i slutningen af 2007 kunne CMP mærke en tilbagegang i omsætningen af biler som følge af det mindre bilsalg. Faldet blev udtalt i 2008, hvor der blev håndteret næsten en femtedel færre biler. Samlet blev der i 2008 håndteret 427.000 nye biler over kaj eller med jernbane.
Tørbulk håndteringen, hvor et stort produktområde er byggematerialer, faldt med 11 procent som følge af nedgangen i byggeriet. Faldet skyldes også, at et stort anlægsprojekt i Malmö, Citytunnelen, nærmer sig færdiggørelse.
Syv procent flere trailere blev i 2008 håndteret på færgeruterne, hvor Tysklandstrafikken udgør en stor del af ro-ro omsætningen. Omsætningen af containere steg med en procent i et år, hvor andre havne melder om store tilbagegange. Containerrederiet MSC åbnede i slutningen af 2008 den direkte rute Antwerpen-København.
På den rigtig positive side for havnen ? om end det ikke handler om gods ? var den pæne stigning i krydstogtpassagerer.
Årets krydstogtsæson blev nemlig afviklet i sommerperioden, før finanskrisen satte ind. Antallet af krydstogtanløb steg til 301, og passagertallet røg i vejret med 10 procent og nåede 560.000 passagerer. København blev for femte gang valgt til titlen som "Europas førende krydstogthavn".
- Vi skal være meget tilfredse og taknemmelige for at komme så godt ud af 2008, som tilfældet er. Vores fald i omsætning har indtil nu været mindre end andre nordiske havne og afspejler nok, at vores umiddelbare bagland, Øresundsregionen, præges af mange købedygtige forbrugere og ikke af nogen stor industriaktivitet, siger CMP's adm. direktør Lars Karlsson, der regner med, at 2009 vil bringe nogenlunde samme mængder over kaj som i 2008.
CMP har endnu ikke afsluttet regnskabet for 2008, men regner med et bedre resultat end i 2007, som var det hidtil bedste år.
Læs hele artiklen på ErhvervsBladet.dk