Æret være den franske folkevogn

fredag d. 11. oktober 2013 15:45
Folkevognen er ikke kun en tysk foreteelse, skønt Hitler om nogen blev manden, der fik sat skub i tingene. Som bekendt fik han hurtigt involveret de omkringliggende lande i sine ekspansionsplaner, og det gik blandt andet ud over Citroën, der måtte sætte deres eget folkevognsprojekt i bero indtil krigens ophør. Efter krigen var behovet for et billigt og robust køretøj ikke blevet mindre for den franske landbefolkning. Bønderne og andre små, selvstændigt erhvervsdrivende havde selvsagt ikke alverden at rutte med, men folkene bag Michelin, der havde overtaget resterne af Citroën i 1934, mente nu alligevel at der her var et uudnyttet potentiale for en bilproducent, der måske i realiteten havde knækket halsen på kun at bygge dyrere luksusvogne. Den nye, franske folkevogn fik arbejdstitlen TPV, som en forkortelse af Toute Petite Voiture, der simpelthen blot betyder ‘meget lille køretøj’. Men da bilen stod køreklar i sommeren 1939, lige før Frankrigs indtrædelse i krigen, ændrede den navn til ’2CV’. Begivenhederne i Europa fik dog den konsekvens, at biludstillingen i Paris selvsamme efterår blev aflyst, og man måtte udskyde præsentationen af det køretøj, som skulle sætte landbefolkningen på hjul. Citroën 2CV fik sit endelige gennembrud i 1948, efter mange års hemmelighedskræmmeri, produktionsvanskeligheder ...

Læs hele artiklen på autoaficionado.dk